Kreatif syaitan

Sunday, December 26, 2010


"Ciptaan Allah meliputi langit dan bumi. Yang dapat dilihat dan tidak dapat dilihat oleh mata kasar manusia. Yang ghaib dan yang nyata. Kalau kita hanya percaya kepada sesuatu dengan sebab ia dapat dilihat dapat dipegang atau dapat dirasa, kita silap kerana ada makhluk yang tidak dapat dilihat, ada makhluk yang tidak dapat dipegang dan ada makhluk yang tidak dapat didengar suaranya." jelas kawan baikku.

"Siapakah dia ?" aku ingin tahu.

Allah menceritakan di dalam al qur'an, suatu makhluk yang 'ghaib' yang amat cemburu dengan 'abul basyar' nabi Adam a.s dan bersumpah di hadapan Allah untuk menyesatkan anak keturunan Adam a.s. Namanya Iblis atau syaitan yang disebut sebagai 'musuh yang nyata' bagi kamu (manusia). Bagaimana kita hendak mengenalinya ? Apa kerja syaitan ? Dia duduk di mana ? Mengapa dia memperdaya dan terus terusan memperdayakan manusia?

Al quran telah menjawab soalan itu dan hadith Rasulullah s.a.w juga menjawab persoalan itu , tinggal lagi kita kena berwaspada dan mempertahankan diri dari dicerobohi oleh pengaruh syaitan.

Oleh kerana kita tidak melihat jasadnya yang seni (ghaib) , kita boleh mengenali perangai atau tabiat syaitan. Perangai ini tercerna dan teramal oleh manusia yang menjadi tempat tinggal syaitan (sarang syaitan)

Tabiat syaitan:

1. Pemarah
2. Kedekut
3. Tamak haloba
4. Pendengki
5. Penurut hawa nafsu
6. Pemalas (suka berangan angan)
7. Penentang kebenaran
8. Pembazir (boros)
9. Penyeru kejahatan

Banyak lagi perangai yang terpamir pada kehidupan anak Adam. Syariat Allah diturunkan untuk memandu manusia ke jalan taat dan tunduk kepada Allah semata mata. Pelanggaran syariat mengakibat manusia itu tergolong dalam kumpulan manusia yang durhaka dengan Allah s.w.t.

Rasulullah s.a.w mengingatkan kepada kita melalui hadith:

"Pada diri anak Adam itu ada dua gerakrasa; yang satu gerakrasa dari syaitan dan satu lagi dari malaikat.Adapun dari syaitan itu ialah perasaan menakut nakutkan dengan kejahatan yang akan menimpa dan menyuruh mendustai kebenaran. Adapun gerakrasa dari malaikat itu ialah yang menjanjikan kebaikan dan menyuruh membenarkan kebenaran. Maka barangsiapa yang mendapati pada dirinya ada gerakrasa seperti itu maka hendaklah ia ketahui bahawa gerakrasa itu dari Allah dan kalau yang pertama tadi dirasai maka hendaklah ia memohon perlindungan Allah s.w.t dari syaitan".

"Apa yang patut saya lakukan untuk menghalang kehadiran syaitan atau di kuasai oleh syaitan"? rasa perang dengan syaitan sudah bermula. Tidak kenal maka tidak cinta, tidak tahu maka tidak malu dan tidak teliti maka tidak benci.

Langkah penghindaran syaitan:

1. Membaca doa pelindungan:
Ya Allah, aku berlindung denganMu dari syaitan yang direjam (dikutuk).

2. Membaca Al Quran.

3. Memperbanyakkan zikir dan menyebut nama nama Allah yang Mulia

4. Memulakan pekerjaan dengan "Bismillah" dan mengakhirkan dengan 'Alhamdulillah".

5. Mengerjakan ibadah yang disyariatkan dengan sempurna.

6. Menuntut ilmu dan mengajarkan ilmu kepada manusia.

"Tetapi ada banyak kekeliruanlah', ujarku . "Kita lihat perilaku ahli masyarakat, hendak kata taat kepada syariat, berbuat maksiat. Hendak kata bermaksiat, masih ada rupa ketaatan". pinta penjelasan.

"Itulah tipudaya syaitan, dia banyak kreativiti", jawabnya selamba.

“Syaitan terlalu kreatif…” Kreatif? Bisik hati saya.

Kekadang syaitan tidak menghasut manusia meninggalkan daerah putih(wajib) menuju daerah hitam(haram)… Tetapi dia mengujudkan lebih banyak daerah perang-perangan(subhah), yang hakikatnya bukan lagi kebenaran.” Terfikir saya, inilah jerangkap kebatilan yang dianggap kebenaran. Topeng baik bagi melempiaskan kejahatan yang dulunya terpendam. Ya, syaitan terlalu kreatif. Ada-ada sahaja ‘was-was’ baru yang ditiupkan ke jiwa manusia agar mengenepikan perintah Allah.

Hasilnya, sekarang kita dapat lihat bagaimana ada gadis bertudung di kalangan Mat Rempit. Ada wanita bertudung yang melalak dengan gaya bebas terbabas dari nilai akhlak dan kesopanan. Peragawati bertudung dengan langkah menggegar dan mencengkam dengan mendabik dada, solekan galak (tabarruj) sambil beraksi yang mengundang pesona dan dosa. Lebih lebih lagi kita dapat lihat tarian gelek oleh gadis bertudung… Atau sekarang pun sudah muncul 'rockers' wanita bertudung?

Apa tujuan Allah menurunkan perintah menutup aurat ?

Tudung wanita itu ada empat…

" Tudung pada wajah(muka), tudung pada mata(penglihatan), tudung pada suara, tudung pada hati.
” Apa ertinya?

Tudung pada wajah… jangan sampai wajahnya mengundang fitnah. Kecantikan adalah pingitan buat suami, bukan pameran untuk lelaki ajnabi."

"Tudung pada mata
… jangan matanya memandang lelaki lain selain muhramnya. Solehah yang hakiki, tidak dipandang, tidak memandang."

" Tudung pada suara… jangan dilunak-lunakkan dengan tujuan memikat dan mempersonakan".

" Tudung pada hati… mengingati Allah… dengan tasbih Siti Fatimah, subhanallah, alhamdulillah dan Allahu Akbar…


“Jangan terlalu ekstrem,” tegur seorang kawan bila saya lontarkan pandangan betapa wanita bertudung masakini sudah semakin jauh dari 'perintah Allah ' yang asal.

"Bagi saya, kuantiti orang bertudung meningkat tapi kualitinya merudum.” jelas kawanku .

“Menutup aurat ada tujuannya… tercapaikah tujuan dengan penutupannya. Jika tidak, hakikatnya mereka masih terdedah,” balas saya perlahan.

“Aku tak faham. Maksud kau?”

“Seperti juga solat. Tujuannya mengingati Allah, kesannya pasti dapat mencegah kejahatan dan kemungkaran."

"Bertudung dan menutup aurat kan perintah wajib, menyembunyikan perhiasan itu wajib, menjaga tingkahlaku islam itu wajib, kebaikan itu kembali kepada kita juga. Kalau membantah atau tidak beramal dengan suruhan Allah, dosa yang tidak nampak tu tercatat dan keselamatan kurang terjamin. Akan ada kesan sampingan dari perlanggaran hukum Allah itu",jelas kawan ku lagi.

"Bagaimana pereka fesyen ditipu oleh syaitan' ?

"Mula mula tu cipta yang menurut syara', tidak tipis, tidak ketat dan lengkap kemas. Lama lama, syaitan menunjukkan fesyen terbaru, mereka masih lagi menanggap selari dengan hukum, bila masuk di dalam pasaran dan sijahil terikut ikut tanpa ilmu. Orang pakai tudung , dia pakai tudung. Orang pakai sempurna, dia pakai sekerat tudung , sekerat kain."

"Mengapa jadi ramai beramal dengan ajaran syaitan tu" ?

"Tidak menuntut ilmu dan tidak ada orang mengajarnya tentang hukum, kemudian dia tidak ditegur oleh sesiapa yang berilmu. Makin lama makin menjadi", kawanku melepaskan rasa tidak puas hati dan geram.

"Bukan dalam masalah pakaian saja kawan, amalan lain pun syaitan selalu putar belit kalau kita tidak benar benar berilmu." tegas kawan yang tadi.

"Contohnya makan dan minum, tidur dan bekerja, membujang atau berkahwin", sambungnya lagi.

Perintah asal Allah, "makan dan minumlah, dan jangan berlebih lebihan'. Jangan memboros dan jangan kedekut. Sederhanalah antara kedua sifat itu.

"Bekerjalah jangan menganggur, bila letih berehatlah. Badan juga ada hak untuk berehat"

"Berkahwinlah kalau mampu, kalau tidak berpuasalah", Allah Maha Adil. Allah Maha Kasih .Allah Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui."

Pendekata, syaitan tidak duduk diam, sentiasa mencari jalan untuk menggelincirkan manusia dari jalan lurus.

"Aku berlindung denganMu Ya Allah dari kehadiran syaitan dan terkena tipudayanya". amin.

0 comments: